Wat is Mindful Run®

ebookDe beste omschrijving van Mindful Run ('bewust hardlopen') is dat je tijdens het hardlopen mentaal verbonden raakt met je lichaam.  Hier zijn verschillende manieren voor. Het belangrijkste is om tijdens het hardlopen van afleiding af te komen en je te concentreren op hoe je je voelt. Niet elke minuut naar je statistieken kijken of je overdreven zorgen maakt over hoe snel of ver je moet gaan. Niet nadenken over die ruzie die je had met een collega. Gewoon lopen.. In het moment zijn. Hoewel meditatie en mindful hardlopen verschillen hebben, worden de twee oefeningen vaak samen gebruikt. Meditatie concentreert zich op het verzachten van de dingen die in ons leven stress of afleiding veroorzaken en is gericht op rust in je gedachten te creëren.

 

 

Met meer technologie dan ooit om meetgegevens bij te houden, zoals hartslag, hardloopvermogen, lactaatdrempel en VO2 max, kan het gemakkelijk zijn om tijdens het hardlopen voortdurend in het oog springende gegevens te krijgen. Zelfs als je wacht tot na het hardlopen om je gegevens door te nemen, kiezen veel hardlopers voor andere afleidingen zoals muziek, audioboeken of zelfs podcasts om ze door hun trainingen te loodsen. Hoewel deze dingen niet per se slecht zijn, is een vaak verwaarloosd aspect van hardlopen het trainen van de 'aandachtsspier'.

 

Unieke combinatie
Mindful Run is een combinatie van mindfulness, ademhalingstechnieken en hardlopen.  Door verbonden te zijn met hardlopen, wordt de focus vaak gericht op zaken als ademhaling, hoe je armen en benen bewegen, of delen van het lichaam die mogelijk beklemmend of zwak aanvoelen. Terwijl sommige hardlopers leren pijn of moeilijkheid te negeren die hardlopen met zich mee kan brengen, omvat mindful hardlopen alles wat er in het lichaam gebeurt, van voeding tot hoeveel slaap je de vorige nacht hebt gekregen, om een ​​bewustzijn te creëren dat je meer op één lijn brengt. Mindful Run is dus meer dan alleen maar hardlopen, want de technieken die je leert tijdens een Mindful Run Cursus of workshop kun je ook toepassen als je niet aan het hardlopen bent. Bijvoorbeeld thuis, in de kroeg of op het werk. Hierdoor krijg je meer energie en minder stress! En meer plezier! Door een paar keer per week bewuster te gaan hardlopen (of zelfs als onderdeel van een warming-up of cooling-down), kun jij je mentale conditie verbeteren, wat op zijn beurt de prestaties en je herstel zal verbeteren.  Met een Mindful Run train je dus niet alleen je lichaam, maar word je ook mentaal sterker. Je leert lopen met een juiste ademhaling én in het ‘hier en nu’. Is Mindful Run zweverig? Nee, we blijven met beide benen op de grond. 

 

Ga je sneller lopen door Mindful Run?
In het verleden hebben hardlopers zich doorgaans gericht op fysiologie en fysieke conditie om hun prestaties te verbeteren. Verder gaan, intervallen voor snelheid toevoegen en krachttraining doen zijn de gebruikelijke benaderingen geworden, terwijl mentale conditionering vaak een bijzaak is. Het probleem is dat als je altijd focust op fysieke vermogens zonder ook de geest te trainen, een verbroken verbinding kan veroorzaken, negatieve gedachten en een hogere waargenomen inspanning kan veroorzaken als de dingen tijdens een evenement niet goed gaan. Gaat mindful hardlopen allemaal om het rustig en langzaam aan doen of kan het je echt helpen om sneller te rennen? Dit is wat bewust hardlopen is, samen met een paar redenen waarom je het zou moeten proberen.

 

Kan iedereen Mindful Run gaan doen? 
Absoluut! Mindful Run is voor iedereen. De cursussen en workshops zijn zo opgezet dat zowel de beginnende- als de gevorderde hardlopers kunnen meedoen. De cursus bestaat uit 4- of 5 trainingen van 1,5 uur per week. Ben jij op zoek naar meer energie en wil je op een bewuste manier, genietend van de mooie natuur, kunnen hardlopen? Dan is Mindful Run zeker iets voor jou.

 


 (c) 2021 - Movement in Mind | Coach Praktijk Roosendaal | Stress, Burn-out, Overspannen 

Geen vraag is gek..

Neem contact met mij op..

Movement in Mind...

“Volg je HART want dat klopt....”

– Anoniem

Coach Praktijk Roosendaal:  Stress, Burn-out, Overspannen 

Contactgegevens

Movement in Mind
Dubbelberg 94, 4708DK Roosendaal
06-55300242
info@movementinmind.nl
KVK 80956173
NL45 KNAB 0602 6527 23

Onze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op al onze diensten en aanbiedingen.