stress 374x187Soms lijkt het alsof stress onvermijdelijk is. De rekeningen blijven gewoon door de brievenbus vallen, er zullen nooit meer dan 24 uur in een dag zitten en gezin en werk blijven aandacht opeisen. Maar we hebben meer controle over ons leven dan we soms beseffen.

Met stress omgaan heeft alles te maken met verantwoordelijkheid nemen: voor onze gedachten, emoties, ons schema, onze omgeving en de manier waarop we met problemen omgaan. Het gaat erom dat we een leven in balans creëren, met tijd voor werk, relaties, ontspanning en plezier en de veerkracht om staand te blijven wanneer het een keer tegen zit.

Stressbronnen herkennen

Stressmanagement begint met het herkennen van datgene in ons leven dat stress veroorzaakt. Dat klinkt makkelijker dan het is, want de oorzaken van spanning in ons leven zijn lang niet altijd zichtbaar. We weten bijvoorbeeld wel dat we regelmatig over onze deadlines heen gaan, maar misschien zijn het niet de eisen van ons werk, maar is het ons eigen uitstelgedrag dat stress oplevert.

Gewoonten, houding en excuses

Om de werkelijke stressbronnen te herkennen, moeten we onze gewoonten, houding en excuses grondig onderzoeken. We doen stress af als tijdelijk (“ik heb het nu even heel druk, dat gaat wel weer over”), terwijl we ons niet kunnen heugen wanneer we voor het laatst fatsoenlijk konden ademhalen. Of we zien drukte en chaos als iets dat nu eenmaal een integraal deel uitmaakt van ons leven, of van onze persoonlijkheid (“ik ben nu eenmaal een bezige bij”). Misschien geven we anderen de schuld of zien we stress als volkomen normaal? Het gaat er om dat we ons eigen aandeel in het veroorzaken en onderhouden van stress in ons leven onderkennen.

Een stoomventiel

Het kan zo verleidelijk zijn om toch nog dat extra glaasje wijn te drinken wanneer we onder spanning staan. Of onszelf wijs te maken dat we een sigaretje verdienen, want wie zoveel stress heeft, kan wel een stoomventiel gebruiken. En een grote schaal met vette blokjes kaas biedt ook veel troost.

Op korte termijn kunnen ze stress verminderen: roken, drinken, te veel of te weinig eten, zappen voor de tv, thuis op de bank zitten en sociale contacten vermijden. Ook te weinig slaap, drugs of pillen gebruiken, uitstelgedrag, vluchtgedrag en je boosheid op anderen botvieren, horen hierbij. Maar uiteindelijk levert het natuurlijk niets op.

Gezonde manieren om met stress om te gaan

Er zijn veel gezondere manieren om met stress om te gaan, maar ze vragen iets dat lastig is: het veranderen van gewoonten. Verandering van gedrag, van situatie of de manier waarop we op dingen reageren. Iedereen reageert anders op stress, er is niet één beste manier om er mee om te gaan. Voor de een werkt het om de situatie te veranderen, bijvoorbeeld door ontslag te nemen en een nieuwe baan te zoeken. Voor een ander helpt het om zichzelf te veranderen, bijvoorbeeld door meer te gaan sporten. Het gaat er om te experimenteren met wat wel en wat niet werkt en dan de keuze te maken voor datgene wat rust en overzicht brengt.

Ik kan je helpen!

Mijn specialisme als Life Coach is stress reductie en burn-out preventie. Samen kunnen we gerichte actieplannen maken om je beter te laten voelen. Meer ontspannen en in balans. 

Neem anders vrijblijvend eens contact met mij op voor een gratis kennismakingsgesprek.

 


 (c) 2021 - Movement in Mind | Coach Praktijk Roosendaal | Stress, Burn-out, Overspannen 

Geen vraag is gek..

Neem contact met mij op..

Movement in Mind...

“Volg je HART want dat klopt....”

– Anoniem

Coach Praktijk Roosendaal:  Stress, Burn-out, Overspannen 

Contactgegevens

Movement in Mind
Dubbelberg 94, 4708DK Roosendaal
06-55300242
info@movementinmind.nl
KVK 80956173
NL45 KNAB 0602 6527 23

Onze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op al onze diensten en aanbiedingen.

 (c) 2021 - Movement in Mind | Coach Praktijk Roosendaal | Stress, Burn-out, Overspannen