1542013255 burnout 20door 20de 20baas 1Een toneelspeler die vlak voor hij het podium op moet, zo misselijk is dat hij bijna moet overgeven, lijdt aan gezonde stress. Zenuwachtig zijn voor een belangrijk tentamen is volkomen normaal: een vorm van gezonde stress. Het zorgt er voor dat we alert zijn wanneer er iets belangrijks staat te gebeuren. Dat extra stootje adrenaline dat gezonde stress geeft, zorgt er voor dat alle onze zintuigen op scherp staan en dat we goed en helder kunnen nadenken.

Anders is het wanneer de spanning chronisch wordt. Vaak is dat een sluipend proces. Wie lijdt aan te veel stress voelt zich steeds vermoeider worden. Een extra kop koffie en even de tanden op elkaar of een uurtje langer doorwerken, helpt dan nog net om iets af te ronden. Maar dan openbaren zich vage gezondheidsklachten en er knaagt een gevoel van onvrede. Wie te lang door blijft gaan en de signalen negeert, of misschien een weekje thuis blijft om weer een beetje bij te tanken en dan op dezelfde manier verder gaat, kan op een dag burn-out raken.

Burn-out is een eindstadium, de afsluiting van een langdurig proces van overbelasting dat ontstaat bij op zich gezonde mensen die meestal goed gefunctioneerd hebben. Een burn-out wordt voorafgegaan door een lange periode van te veel stress, die soms jaren duurde. Een burn-out kan dan in gang worden gezet door een enkele gebeurtenis of samenloop van omstandigheden.

Niet iedereen raakt burn-out. Harde werkers, de perfectionisten hebben een grotere kans om ergens in hun leven vast te lopen. Burn-out komt twee keer zo vaak voor bij vrouwen als bij mannen en gemiddeld op eerdere leeftijd. Rond de dertig jaar lopen vrouwen zelfs acht keer zo veel risico. De piekleeftijd bij vrouwen is 43 jaar, bij mannen is dat 50 jaar.

Leefgewoonten, slaapgewoonten, karakter, voeding, beweging, het zijn allemaal factoren die een rol kunnen spelen bij een burn-out. Maar het gevolg van een chronische overbelasting is dat men steeds meer moeite heeft om goed te functioneren. Een burn-out is te vergelijken met het rijden in een auto met een lekke benzinetank. Ogenschijnlijk is er niets aan de hand: de auto rijdt lekker door, maar ondertussen raakt de tank steeds leger. Een auto heeft ook elektrische energie nodig voor het opstarten, de richtingaanwijzers, de lampen, de radio en ga zo maar door. Als de accu niet meer oplaadt, is het een kwestie van tijd voordat het licht zwakker wordt en de auto niet meer wil starten.

Een overmaat aan stress of een burn-out kan zich op verschillende manieren uiten. Dit zijn de drie belangrijkste:

Vermoeidheid

Mensen die richting een burn-out gaan, leven van weekend naar weekend. Inslapen kost moeite, omdat hun hoofd blijft malen over de dingen die ze nog moeten doen. Ze hebben concentratieproblemen en zijn erg vermoeid. Aan het einde van een periode van overbelasting zijn zij zo uitgeput, dat zij letterlijk niet meer uit bed kunnen komen.

Cynisme

Een tweede kenmerk is een cynische en negatieve houding. Een gevoel van vervreemding en afstand, terwijl deze mensen voorheen altijd geprezen werden om hun grote inzet. Ze zijn prikkelbaar en kunnen nergens meer warm of koud van worden, maar hebben wel overal een negatief commentaar op.

Negatief zelfbeeld

Een derde verschijnsel is het gevoel steeds slechter te gaan functioneren, waardoor een gevoel van waardeloosheid ontstaat.

Vaak wordt een burn-out gekoppeld aan een chronische emotionele overbelasting op het werk. De balans tussen belasting en belastbaarheid slaat dan naar de verkeerde kant door. Er ligt meer op het bord dan iemand aankan. Deze overbelasting kan zowel veroorzaakt worden doordat iemand het gevoel heeft dat hij te veel werk heeft, als dat hij te moeilijk werk heeft. Maar ook overvraagd worden in de privésfeer kan een burn- out veroorzaken. Regelmatig is dat zichtbaar bij mantelzorgers, de mensen die jarenlang voor een zieke partner of ouder zorgen en daar zelf op een dag door onderuit gaan.

De volgende karaktereigenschappen geven een verhoogde kans op het ontstaan van een burn-out:

  • Moeite met nee zeggen
  • Hard werken
  • Alles goed willen doen
  • Graag gewaardeerd willen worden
  • Idealistisch of ambitieus zijn
  • Plichtsgetrouw zijn
  • Meer willen doen dan kan
  • Alles zelf willen doen

En dan nu een belangrijke vraag: Herken je jezelf in dit blog? Herken je wellicht je karaktereigenschappen? Neem dan eens vrijblijvend contact met me op voor een kennismakingsgesprek. Een burn-out is niet niets en heeft niet alleen impact op jezelf, maar ook op je werk, je gezin, je familie, je kennissen en vrienden.. Het kost meer dan alleen je eigen gezondheid. Het is gebleken dat mensen met een burn-out vaker met een scheiding te maken krijgen en vaker in financiele problemen terecht kunnen komen. Laten we dit voor zijn!

Neem gewoon eens vrijblijvend contact met mij op.

 


 (c) 2021 - Movement in Mind | Coach Praktijk Roosendaal | Stress, Burn-out, Overspannen 

 

Geen vraag is gek..

Neem contact met mij op..

Movement in Mind...

“Volg je HART want dat klopt....”

– Anoniem

Coach Praktijk Roosendaal:  Stress, Burn-out, Overspannen 

Contactgegevens

Movement in Mind
Dubbelberg 94, 4708DK Roosendaal
06-55300242
info@movementinmind.nl
KVK 80956173
NL45 KNAB 0602 6527 23

Onze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op al onze diensten en aanbiedingen.

 (c) 2021 - Movement in Mind | Coach Praktijk Roosendaal | Stress, Burn-out, Overspannen